Monday, April 19, 2010

bila mereka menangis

bila mereka menangis...
saya tidak pasti apa yang perlu dilakukan...
saya selalu complain yang saya xde duit tapi setakde duit saya
saya masih lagi boleh berdiri, senyum dan juga makan
makanan yang boleh dianggap bagus...
tapi saya masih lagi nak complain..
saya mula sedar manusia jenis apakah saya ini????
tertanya2....
apabila mereka bercerita hal nereka saya mula bercerita hal saya
tapi saya xpernah sedar yang saya lebih bernasib baik dari mereka....
saya masih lagi mahu mereka rasa saya lagi teruk dari mereka...

ingin berceritakan sebuah kisah tanpa niat untuk mengomparekan nasib diri...
jika kelihatan begitu, itu hanyalah ingin menunjukan bertapa diri saya bertuah dilahirkan didunia ni.. dan saya bersyukur...

saya ada seorang rakan
dia teman seperjuangan, dia kelihatan gembira tapi
saya lupa yang dia berbeda dengan saya
dia ada ibu bapa
tapi mereka dua telah tua dimamah usia
tak mampu berkerja dan hanya mengharapkan
penghargaan dari anak2...
tapi
dia ada kakak???
kakak yang ramai belum tentu boleh menanggung adik sorang....
dia ada 4 kakak dan sorang abang...
apakah salahnya jika dihulurkan rm50 seorang...
sekurang2nya dia mempunyai rm250 sebulan buat sara diri...
bukan dia mengharap tapi mereka sudah tua...
umur jauh berbeda
bukan mereka tidak berkerja..
mereka bekerjaya tapi masih lagi tidak mampu untuk menghulurkan sedikit sagu hati pada insan yang bernama ADIK...
bukan sagu hati yang diharapkan..
malah bila dia
meminta rm50 dengan harapan ayat pinjam itu bertukar pada ambil la buat belanja
sebaliknya dimarah diungkit bila tidak dibayar...
dimana rasa tanggungjawab mereka???
sanggup melihat darah daging makan nasi kosong sebab duit yang ada cukup2
untuk tambang ulang alik belajar...
dia belajar bukan berkerja????
dengantidak mempunyai wang saku bulanan yang cukup dari kedua ibu bapa
dan juga bantuan kewangan dari adik beradik
fikirkan lah dari mana dia perlu dapatkan duit????
exam dah dekat
dia perlu membayar yuran kolej...
tapi dia xmampu...
kerna dia masih lagi belajar...
tidakah mereka memikirkan keadaan adik mereka???

dia dah ditimpa cukup banyak masalah...
satu2 datang menghampiri...
saya lihat dia tenang tapi akhirnya dia tewas dalam linangan air mata....
saya bersimpati..
tapi saya sendiri masih mengharap simpati orang...
jika lah saya orang senang saya harap saya dapat bantu dia..

kerna itulah saya bersyukur kerna saya masih lagi mempunyai kakak dan adik yang tahu menghargai saya walaupun kadangkala datang bisikan syaitan mengatakan
aku selalu dipinggirkan...
saya biar semua itu, kerna saya tahu mereka sayangkan saya, mereka bantu saya tika susah
mereka datang bila saya perlu mereka..

bersyukur juga pada yang maha esa,
ALLAH S.W.T maha adil
mungkin tuhan dah ambil kedua2 parents saya tapi saya ada cu, che ngah, and pak su untuk bergantung harap...
saya juga tidak ditinggalkan terkontang kanting seperti anak yatim piatu lain.
saya ditinggalkan dengan sedikit harta buat penyambung hidup...
bukan berlagak tetapi sekadar berkongsi cerita.
mungkin sekarang kita tidak bersyukur dengan apa yang dikurniakan tapi percayalah satu hari nanti pasti tuhan akan kurniakan sesuatu atas
berkat kesabaran kita...

kepada dia yang diceritakan di atas...
bersabar mungkin kali ini bukan naseb kamu untuk
memperoleh nikmat-Nya
tapi percaya;ah satu hari nanti mungkin hidup kamu lebih bahagia dari yang lain...
amin

tangis.ubat.luka

0 pengumen cherita:

saljisejuk